Gloednieuwe MT-09 SP: meest radicale Yamaha Hyper Naked ooit
Nieuwe MT-09 SP: indrukwekkender, slimmer en exclusiever
Met zijn geheel nieuwe motor en chassis, en een radicaal, nieuw carrosserieontwerp zonder kuipafdekkingen laat deze motorfiets zijn brute en gespierde uiterlijk zien. De 2021 MT-09 is de puurste en meest opwindende Hyper Naked tot nu toe. Maar voor motorrijders die de hoogste specificaties eisen, heeft Yamaha de MT-09 SP gecreëerd: een nog indrukwekkendere, slimmere en exclusievere motorfiets met een stoere supersportafwerking met eersteklas vering.
Speciale SP-kleuren en graphics
De exclusieve nieuwe, door de R1M beïnvloede Icon Performance-kleur van de MT-09 SP heeft een blauw-zwarte kleurstelling in meerdere tinten op de brandstoftank en luchtkanalen. Daardoor krijgt deze Hyper Naked van topklasse een nog stoerder en exclusiever uiterlijk. De hoogwaardige afwerking wordt versterkt met naadloze watertransferprints en de kleuren in supersportstijl benadrukken het pure, sportieve karakter van de motorfiets. Ze onderstrepen de nauwe technologische banden met de R1M: de meest geavanceerde krachtige productiemotor die Yamaha ooit heeft gebouwd.
Cruisecontrolsysteem
Naast de uitgebreide elektronische rijhulpmiddelen op de standaard MT-09 is de premium MT-09 SP ook uitgerust met een cruisecontrolsysteem dat de algehele rijervaring verbetert.
Voor een meer ontspannen rit op de snelweg kunnen SP-rijders ervoor kiezen om dit cruisecontrolsysteem te activeren bij snelheden van minimaal 50 km/h in de 4e versnelling en hoger. Nadat de snelheid is ingesteld, kan deze worden verhoogd in stappen van 2 km/h met één druk op de schakelaar. De snelheid kan ook gestaag worden verhoogd door de schakelaar ingedrukt te houden. De werking van het systeem wordt geannuleerd wanneer de remmen, de koppeling of de gashendel worden gebruikt. De Cruise Control van de SP helpt niet alleen om het rijden van langere ritten te veraangenamen, het is ook een handige functie die rijders kan helpen om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden zonder constant op de snelheidsmeter te moeten kijken.
Premium KYB®-voorwielophanging
Met 41 mm buizen met een sterke DLC-coating (Diamond Like Carbon) die zorgt voor een ultrasoepele en responsieve vering, is de hoogwaardige KYB®-voorvork volledig instelbaar voor voorspanning, rebound- en compressiedemping. Zo kan de SP-rijder de ultieme afstelling bereiken voor verschillende rijsituaties. Bovendien is deze ultramoderne voorvork ook uitgerust met verstellers voor lage- en hogesnelheidsdemping voor een nauwkeurige afstelling van de vering.
Öhlins achterschokdemper
Passend bij de hoogwaardige voorwielophanging is de achterwielophanging voorzien van een Öhlins achterschokdemper met premium specificaties. Deze SP-exclusieve achtervering biedt de rijder volledige instelbaarheid voor compressie- en rebound-demping – en is uitgerust met een op afstand verstelbare veervoorspanning die een snelle en eenvoudige instelling mogelijk maakt – deze SP-exclusieve achtervering brengt supersportprecisie naar de Hyper Naked-klasse.
Dubbelgestikt zadel
Het exclusieve dubbelgestikte zadel van de MT-09 SP met zijn contrasterende stiksels is ontwikkeld om elke rijder die op deze premium Hyper Naked stapt, een ongeëvenaard gevoel van eenheid met de machine te geven. De vorm van de zitting en de brandstoftank, naast de algehele ergonomie, zijn ontwikkeld via Kanno Hyoka – dat wil zeggen, motorprestaties evalueren op basis van de percepties en feedback van testrijders. Dit uitputtende proces zorgt ervoor dat het eindproduct de totale rijervaring verbetert.
Swingarm van geanodiseerd geborsteld aluminium
Een ander kenmerk dat exclusief is voor de MT-09 SP is de prachtig afgewerkte swingarm met een speciaal geborsteld en geanodiseerd oppervlak dat perfect past bij het nieuwe Crystal Graphite-frame. Samen met andere unieke details, zoals de gele veer op de Öhlins achterschokdemper en het zwarte aandrijftandwiel, versterkt de swingarm van de SP het premium gevoel en de pure sportieve looks van deze toonaangevende Hyper Naked.
SP-specifieke chassiscomponenten
SP-specifieke kenmerken, zoals het geanodiseerde zwarte stuur en de hendels, de helder getinte remvloeistofreservoirs voor en achter en een zwart aandrijftandwiel onderstrepen nogmaals de status van de MT-09 SP als de meest exclusieve Hyper Naked in zijn klasse.
MT-09 SP-specifiek
Nieuwe kenmerken |
Voordeel voor de berijder |
Speciale SP-kleuren | Exclusieve Icon Performance kleuren benadrukken de nauwe band tussen de MT-09 SP en de R1M supersport |
Cruise Control System | Cruise Control kan worden geactiveerd boven 50 km/u in de 4e versnelling of hoger, waardoor het gemakkelijker is snelheidslimieten in acht te nemen en voor extra ontspanning op de snelweg te zorgen |
Premium volledig instelbare vering | Uitgerust met een DLC-coating voor een super soepele vering, is de hoogwaardige voorvork volledig instelbaar, samen met afzonderlijke afstelmechanismen voor compressiedemping bij hoge en lage snelheid, waardoor de berijder de ultieme afstelling kan bereiken. Achter biedt een Öhlins-schokbreker volledige instelbaarheid voor uitstekende prestaties |
Dubbelgestikt zadel | Het speciaal ontwikkelde zadel heeft stijlvolle contrasterende stiksels en is dusdanig gevormd om een direct passend gevoel te geven voor een uitstekende eenheid tussen rijder en machine |
Swingarm van geborsteld aluminium | De exclusiviteit van de MT-09 SP wordt verder benadrukt door de afwerking van geanodiseerd geborsteld aluminium van de lichtgewicht swingarm |
MT-09 SP en MT-09
Nieuwe kenmerken |
Voordeel voor de berijder |
6-assige IMU plus hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de berijder | Lichte en compacte 6-assige IMU afgeleid van R1. Met hellingshoekgevoelige TCS, SCS & LIFt en BC-systemen. De meest geavanceerde elektronische hulpmiddelen voor de berijder bieden extreme controle in wisselende weers- en ondergrondcondities |
3.5-inch TFT kleuren instrumentenpaneel | Uitgebreide informatie weergegeven in een duidelijk, modern en nauwkeurig formaat. Hiermee kan de berijder het interventieniveau van de elektronische hulpmiddelen regelen via stuurschakelaars |
Compacte, bifunctionele LED koplamp | Projectorkoplamp met meerdere LEDs voor brede, krachtige en gelijkmatig verdeelde dim- en grootlichtbundels. LED-positielichten projecteren een kenmerkend Y-vormig pictogram om de pure MT-looks van de volgende generatie te onderstrepen |
Quick Shift Systeem | Snel en soepel opschakelen, nieuwe terugschakelfunctie en verfijnde A&S-koppeling zorgen voor meer chassisstabiliteit voor verbeterde controle tijdens het vertragen |
Lichtgewicht SpinForged velgen | Yamaha’s lichtste aluminium velgen op een productiemotorfiets ooit verminderen het totale onafgeveerde gewicht met 700 gram voor meer responsieve vering; verminderd gyroscopisch traagheidsmoment voor een wendbaarder rijgedrag |
Nieuw 889 cc EU5 motorblok | Aanzienlijk verhoogd koppel bij lagere toeren, meer vermogen, lager gewicht, EU5-conform |
Volledig nieuw gegoten aluminium Deltabox-chassis | 2,3 kg lichter, kortere wielbasis voor meer wendbaarheid, hogere stijfheid voor een stabieler en dynamischer rijgedrag |
Design en styling van de volgende generatie | Minimalistisch ontwerp, kale en mooie looks, dynamische stijl, puur MT-DNA, brutaal en toch verfijnd. Premium Crystal Graphite frame-afwerking benadrukt pure mechanische schoonheid |
Radiale hoofdremcilinder | De radiale hoofdremcilinder van het type R1 levert lineair remvermogen met de hoogste mate van beheersbaarheid |
Technische kenmerken van de MT-09 SP
SP-specifieke kenmerken:
- Speciale ‘Icon Performance’-kleuren geïnspireerd op de YZF-R1M
- Cruisecontrolsysteem
- Premium KYB®-voorwielophanging
- Öhlins achterschokdemper
- Dubbelgestikt zadel
- Swingarm van geanodiseerd geborsteld aluminium
- Geanodiseerde zwarte hendels, stuur en zwart achtertandwiel
- Helder getinte remvloeistofreservoirs voor en achter
Kenmerken van de MT-09 SP en MT-09:
- Nieuwe 889 cc inline driecilindermotor met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
- Meer vermogen bij alle toerentallen
- 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
- 4 pk toename van maximaal vermogen
- Nieuw 2,3 kg lichter CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
- Lager rijklaargewicht van 189 kg – vermindering van 4 kg en de lichtste in de 900 cc Naked-klasse
- Kortere wielbasis voor dynamischer rijgedrag
- Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
- Pure en stoere nieuwe generatie MT-styling zonder afdekplaten
- Overal premiumkwaliteit, met frame-afwerking in Crystal Graphite
- Volledige LED-verlichting met Y-vormig merklogo voor en achter
- Nieuw Quick Shift System (QSS) met op- en terugschakelfuncties
- Verfijnde A&S-koppeling
- Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU
- Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIFt met drie interventiemodi
- ABS en Brake Control (BC) systeem
- Met D-MODE schakelbare rijmodi
- Nieuwe ultralichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks velgen
- Grotere 180/55-17 achterband met 120/70-17 voorband
- 3,5-inch kleuren TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
- Radiale hoofdcilinder van de voorrem, 298 mm dubbele remschijven voor
Kleuren, beschikbaarheid en prijs
De nieuwe MT-09 SP zal verkrijgbaar zijn in een exclusieve Icon Performance-kleur. Leverbaar vanaf maart 2021. Prijzen worden later bekendgemaakt.