Gloednieuwe MT-09 Hyper Naked met ongekende specificaties
Verhoogd koppel, lager gewicht en een radicaal nieuw uiterlijk
Persbericht 27-10-2020
The Dark Side of Japan
Toen het eerste decennium van de 21e eeuw op zijn einde liep, werkte een groep visionaire ontwerpers samen met enkele van de meest getalenteerde ingenieurs in de branche aan wat één van de iconische motorfietsen in de geschiedenis van Yamaha Motor Co., Ltd. zou worden. Het moest het begin worden van een heel nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Yamaha, waarin het bedrijf zou breken met het conventionele Japanse motorfietsontwerp en een gedurfde, nieuwe richting zou inslaan. Zo zou het bedrijf zichzelf opnieuw bewijzen als innovatief en opwindend merk in de branche.
De opdracht was om een nieuw soort machine te maken die als belangrijkste doel had om te inspireren, te prikkelen en indruk te maken. Een radicaal andere motorfiets die een nieuw begin zou inluiden, buiten de platgetreden paden zou gaan en een katalysator zou zijn voor verandering, niet alleen binnen Yamaha, maar ook in de wereld van het motorrijden. Een motorfiets die puur ontworpen was voor de opwinding van de rit en die een echt gevoel van saamhorigheid en een duidelijke identiteit zou bieden aan een nieuwe generatie gelijkgestemde individuen.
In plaats van naar buiten te kijken voor inspiratie, keek het hechte team dat aan dit geheime project werkte naar hun Japanse roots. Ze namen de unieke motor-subcultuur van het land onder de loep om te zien wat er op straat gebeurde. Het werd duidelijk dat de toekomst van het motorrijden moest draaien om de emotie, de spanning, het gevoel, de opwinding.
De rest is geschiedenis. Yamaha’s team onthulde in 2013 de resultaten van jaren hard werken. Deze nieuwe motorfiets die was geïnspireerd op Japans minimalisme, stond op het punt alles te veranderen. Snel, wendbaar en stoer vormgegeven, trok de Naked MT-09 onmiddellijk een nieuw soort jongere rijders aan die dol waren op zijn brutale, knappe uiterlijk, zijn motor met veel koppel en adembenemend rijgenot. Maar niet alleen jongeren voelden zich tot deze motorfiets aangetrokken, ook oude rotten realiseerden zich dat dit nieuwe model alles waardoor ze vroeger verliefd waren geworden op motorrijden in zich had.
Met zijn sterke nadruk op de rijsensatie, naast een focus op hoogwaardige kwaliteit, minimalistisch design en het gebruik van pure technologie die de rijervaring verbetert, heeft de filosofie van de Dark Side of Japan sinds dag één elk Yamaha Hyper Naked-model geïnspireerd. Nog steeds is dit de drijvende kracht die elke MT veel meer maakt dan zomaar een motorfiets.
Yamaha MT-09: de allerpuurste Hyper Naked
Het voelt nog niet eens als zo lang geleden dat de originele MT-09 op de markt kwam en een radicaal nieuwe kracht en een nieuw soort energie in de motorwereld bracht. Met het ‘mass forward’ design, een stoer postuur en een dreigende, bijna intimiderende uitstraling, gecombineerd met een koppelrijke driecilindermotor met crossplane-technologie – en een zeer concurrerende prijs – was de eerste generatie MT-09 meteen een succes voor Yamaha.
De originele MT-09 wist de essentie van motorrijden te vangen en werd de allround sportmotor bij uitstek. Deze baanbrekende machine zou niet alleen een van Yamaha’s meest succesvolle en iconische modellen aller tijden blijken, het was ook de eerste motorfiets van het bedrijf in het Hyper Naked-segment – die al snel gevolgd werd door de komst van de MT-07 in 2014. Ook dit was een extreem succesvolle motorfiets die tot de absolute top hoorde in de middengewichtcategorie.
Het huidige Hyper Naked-assortiment omvat in totaal 8 modellen van 125 cc tot 1000 cc, waardoor het een van de breedste en meest succesvolle modelseries werd die ooit geproduceerd is in de 65-jarige geschiedenis van Yamaha Motor Co., Ltd. Sinds 2013 zijn er zelfs meer dan 250.000 MT-modellen verkocht in Europa, wat de wijdverspreide aantrekkingskracht van het Hyper Naked-concept op de hele markt onderstreept.
Voor 2021 staat Yamaha op het punt zijn dominantie in de Hyper Naked-categorie te versterken met de introductie van de geheel nieuwe MT-09. Lichter, krachtiger en technologisch geavanceerder op elk gebied: deze dynamische nieuwe motorfiets is de puurste uitdrukking van de kernwaarden die de MT-serie het meest succesvolle segment van Yamaha maken en een van de meest succesvolle productlijnen op de Europese markt.
De gloednieuwe MT-09: minder gewicht, meer vermogen, de beste specificaties
Sinds de originele MT-09 in 2013 op het toneel verscheen, is de Hyper Naked-markt uitgegroeid tot één van de grootste en belangrijkste segmenten voor Yamaha. Dit baanbrekende model trok tussen 2013 en 2017 bijna 50.000 Europese klanten. In 2018 werd de 2e generatie geïntroduceerd. De nieuwe styling en EU4-conforme motor verzekerden het aanhoudende succes van dit iconische model.
Hoewel hij absoluut trouw blijft aan de fundamentele waarden die ten grondslag liggen aan de Hyper Naked-filosofie, is de geheel nieuwe 2021 MT-09 een motorfiets met hogere specificaties die lichter, krachtiger en geavanceerder is op elk gebied. De belangrijkste ontwikkelingsdoelen waren in de eerste plaats het bereiken van Kanno Seino (geweldige prestaties) die de spanningsfactor bij elke rit een boost zouden geven. Ten tweede moest de motorrijder in staat worden gesteld om de uitstekende motor- en chassisprestaties van de machine te kunnen verkennen zonder afbreuk te doen aan een comfortabele en natuurlijke rijkwaliteit, met behulp van het meest uitgebreide pakket elektronische rijhulpmiddelen tot nog toe.
De nieuwe MT-09 levert nog meer dynamische prestaties en wendbaarheid. Standaard uitgerust met toonaangevende elektronische besturingstechnologie en apparatuur van topniveau biedt de geheel nieuwe MT-09 het ultieme pakket met de meest concurrerende prijzen in de 900 cc Hyper Naked-klasse.
Nieuwe EU5 889 cc CP3-motor: meer cc’s, meer vermogen, meer koppel, meer plezier
Meer feedback en controle. Een belangrijke factor in het weergaloze succes van de MT-09 zijn de opwindende prestaties van zijn CP3-driecilinder motor met crossplane-technologie. Na acht jaar de meest opwindende en aangename rijervaring te hebben geboden aan Europese eigenaren, is het nu tijd dat de geliefde 847 cc-motor plaats maakt voor een nieuw ontwerp dat meer vermogen en koppel levert bij alle toerentallen.
Om een gevoel met meer koppel en wendbaarheid te krijgen, is de EU5-compatibele motor voor 2021 volledig opnieuw ontworpen en in gewicht verlaagd. Vrijwel elk belangrijk onderdeel is nieuw, waaronder de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carters. Ondanks zijn grotere capaciteit en hoger vermogen is de motor voor 2021, inclusief de nieuwe uitlaat, 1700 gram lichter dan het huidige ontwerp.
De cilinderinhoud is vergroot tot 889 cc door de boring met 3 mm te vergroten en de extra 42 cc verhoogt het maximale vermogen met 4 pk tot 119 pk bij 10.000 toeren. De belangrijkste verbetering, eentje die essentieel is voor de dramatisch verbeterde prestaties en het dynamischere karakter van de nieuwe motorfiets, is te merken aan het hogere koppel van de CP3-motor. Het maximumkoppel van de nieuwe motor bedraagt 93 Nm en het maximumkoppel wordt al bereikt bij slechts 7.000 toeren, oftewel maar liefst 1.500 toeren eerder.
Hogere niveaus van lineair koppel bij lagere motortoerentallen versterken de werkelijke prestaties van de nieuwe MT-09. Ze stellen de motorrijder in staat de vermogensafgifte bij alledaagse rijsnelheden volledig te benutten op de weg. De grotere capaciteit van de EU5-conforme CP3-motor maakt de nieuwe MT-09 een motorfiets die nog opwindender en aangenamer is, en die nog krachtiger presteert onder elk type rijomstandigheden: snel of langzaam, nat of droog.
Of je nu het stadsverkeer doorkruist tijdens de dagelijkse rit naar je werk, naar een koffietentje rijdt of keihard over bochtige weggetjes gaat, de nieuwe 889cc-motor met groot koppel maakt een echt verschil bij elke rit. Samen met zijn nieuwe Quick Shift Systeem is de 2021 MT-09 is de belangrijkste kanshebber voor de top van de belangrijke 900cc Hyper Naked-categorie.
Nieuw brandstoftoevoersysteem: krachtig koppel en vermogen met minder brandstofverbruik
Een van de belangrijkste ontwerpkenmerken van de nieuwe 889 cc-motor is het volledig nieuwe brandstoftoevoersysteem. Terwijl de huidige MT-09 voorzien is van brandstofinjectoren die rechtstreeks op de cilinderkop zijn bevestigd, zijn de brandstofinjectoren op het geheel nieuwe model aan de gasklepzijde gemonteerd. De brandstof wordt op de achterkant van de inlaatklepkoppen ingespoten.
Dit systeem biedt een betere brandstofverneveling en vermindert ook de adhesie van brandstof aan de inlaatpoortwanden. Dit nieuwe systeem zorgt voor een uitstekend verbrandingsrendement en draagt bij aan het 9% lagere brandstofverbruik van het nieuwe model.
Nieuwe APSG ride-by-wire-gasklep: lager gewicht, uitstekend gevoel
De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de MT-09 is geüpgraded voor 2021 met een nieuwe APSG, wat staat voor Accelerator Position Sensor Grip. Dit lichtgewicht ride-by-wire-systeem is vergelijkbaar met de eenheid op de YZF-R1 en R1M en voorzien van modelspecifieke instellingen voor wrijving en gasklepopening. Het vervangt de poelie-opstelling van het vorige model, voor een uitstekend gevoel en betrouwbaarheid.
Nieuwe inlaat- en uitlaatsystemen: beter gevoel van koppel en acceleratie
De geheel nieuwe 889 cc-motor is uitgerust met een opnieuw ontworpen, zeer efficiënt luchtinlaatsysteem en een nieuw ontworpen uitlaat. Ze zijn bedoeld om het gevoel van acceleratie en koppel dat de bestuurder ervaart, te versterken. De nieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen hebben elk een andere kromming om een uitstekend pulserend effect te creëren. Met uitlaatpijpen die zowel aan de linker- als rechterkant uitkomen, ervaart de bestuurder het bedwelmende gebrul van de motor in volledige ‘stereomodus’.
Het lichtgewicht uitlaatsysteem heeft een nieuw ontwerp met 1,5 kamer en symmetrische uitlaatpijpen links en rechts. Het is 1400 gram lichter dan voorheen en is specifiek afgesteld om een beter gevoel van koppel te creëren wanneer de motorrijder accelereert vanuit stilstand of optrekt na een langzame bocht.
Naarmate het motortoerental toeneemt, wordt het inlaatgeluid dominanter en neem het gevoel van acceleratie voor de bestuurder toe. Het nieuwe inlaatsysteem is specifiek ontworpen om het koppelrijke rijgevoel van de MT-09 verder te versterken. Dit is bereikt door het zeer efficiënte luchtfilterhuis uit te rusten met een geheel nieuwe indeling met drie kanalen, waarbij elk kanaal een andere doorsnede en lengte heeft.
Geoptimaliseerde transmissie en verbeterde A&S-koppeling: soepeler en gemakkelijker
Om de verbeterde motorprestaties van het model 2021 te evenaren, is de transmissie geoptimaliseerd door de overbrengingsverhoudingen iets te verhogen in de 1e en 2e versnelling. Voor een goed schakelgevoel is een nieuw ontworpen schakelvork gemonteerd. Om het verhoogde koppel aan te kunnen, gebruikt de A&S-koppeling nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien zorgt de gewijzigde nokkenashoek dat de gashendel lichter te bedienen is, met nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen.
Gegoten aluminium Deltabox-chassis: lichter, sterker, wendbaarder
De 2021 MT-09 is op elk gebied verbeterd en beschikt over een geheel nieuw lichtgewicht CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis dat samen met de zwaardere 889 cc-motor met meer koppel ontwikkeld is. Yamaha is een wereldleider op het gebied van CF-technologie (Controlled Filling), een hightech spuitgietproces dat het bedrijf in staat heeft gesteld extreem lichte en sterke aluminium constructies te produceren, zoals het nieuwe frame en de nieuwe swingarm van de MT-09.
Yamaha’s CF-technologie heeft de dunste wand op een spuitgegoten frame van Yamaha ooit mogelijk gemaakt. Met grotere dubbele balken die rechtstreeks van de stuurinrichting naar het draaipunt van de swingarm lopen om optimale kracht te bieden, zijn het nieuw ontworpen aluminium frame, het subframe en de swingarm 2,3 kg lichter dan de vorige constructie. Dit draagt aanzienlijk bij aan de hogere wendbaarheid van de 2021 MT-09.
Voor verbeterde rijeigenschappen zijn de stijfheidsbalans in lengte- en dwarsrichting en de torsiestijfheid verfijnd, met 50% meer laterale stijfheid. Dit zorgt voor een hoge mate van rechtuitstabiliteit.
Aansluitend op het compactere frame en de kortere voorvork is de positie van de stuurbuis 30 mm verlaagd, wat een beter gevoel van voorwielgrip geeft in bochten met meer feedback voor de motorrijder. De wendbaarheid wordt ook verbeterd door het gebruik van een nieuw ontworpen CF-gegoten aluminium subframe dat 1,5 kg lichter is dan het stalen ontwerp van het vorige model.
Swingarm met hoge stijfheid: lager gewicht, betere stabiliteit
Vergeleken met het huidige ontwerp met een banaanvormig rechterdeel heeft de nieuwe 250 g lichtere aluminium swingarm een veel rechtere rechterkant. Hierdoor ontstaat een symmetrische uitstraling die past bij het futuristische ontwerp van het kuipwerk. Om een betere stabiliteit te bereiken in bochten en bij het rechtuit rijden, wordt het swingarmscharnierpunt van het model voor 2021 tussen de frameconstructie gemonteerd, in plaats van dat de scharnierpunten aan de buitenkant van het frame worden gemonteerd zoals voorheen. Door het nieuwe ontwerp en de nieuwe indeling van de swingarm is het onafgeveerde gewicht verlaagd, als aanvulling op de herziene stijfheidsbalans van het nieuwe frame.
De volgende generatie kuipwerk zonder afdekplaten: kaal, mooi en puur MT-DNA
Met zijn uitgeklede, mooie en functionele look vertegenwoordigt de nieuwe MT-09 de volgende grote stap in de voortdurende evolutie van het MT-DNA. Het concept achter het ontwerp was om alles behalve de essentie weg te laten en een exterieur te presenteren dat de rauwe mechanische schoonheid van de functionele componenten van de motorfiets zou onthullen.
De ontwerpers van Yamaha zijn trouw gebleven aan het essentiële karakter van de MT, terwijl ze tegelijkertijd een Hyper Naked van de volgende generatie hebben gecreëerd die de bepalende kwaliteiten van de machine visueel uitdrukt: namelijk het geluid, het koppel, de vrijheid en de wendbaarheid van deze motorfiets.
Een gevoel van koppel overbrengen
Het gevoel van koppel wordt overgebracht door het extreem lage zwaartepunt dat het gespierde uiterlijk van de motorfiets accentueert en een gevoel van opgekropte kracht creëert. Door de koplamp, de tank, het zadel en de uitlaat zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen, ontstaat een algehele indruk van een dicht opeen geperste massa componenten die klaar zijn voor actie. Nieuwe details zoals verstevigingsribben op het carterdeksel drukken een gevoel van mechanische kracht uit. De nieuwe Crystal Graphite-kleur van het frame is ontwikkeld om de materiaalkwaliteiten van de mechanische onderdelen te benadrukken en om een indrukwekkend en zeer verfijnd uiterlijk over te brengen.
Minimalistisch ‘puur’ ontwerp
Bij deze nieuwe lichtgewicht Hyper Naked draait alles ook om wendbaarheid. Om de uitstekende rijeigenschappen van de geheel nieuwe MT-09 tot uitdrukking te brengen, heeft Yamaha een ontwerp zonder afdekplaten ontwikkeld waarin al het overbodige kuipwerk verwijderd is. Daardoor heeft de motorfiets vanuit elke hoek een dynamische en wendbare nieuwe uitstraling. Het compacte voorspatbord en de minimalistische koplampgondel zijn de enige andere kuipwerkdelen op dit gespierde, naakte chassis, die de prachtige vormgeving van het chassis benadrukken en de motor een sterke, doelgerichte en mechanisch pure look geven. Dit alles wordt geaccentueerd door de Crystal Graphite-kleur van het frame.
Het slanke zadel en de spitse achterkant, samen met het compleet ontbreken van zijpanelen en andere onnodige toevoegingen, benadrukken de kale en mooie looks van deze hoogwaardige Hyper Naked.
Het compacte kuipwerkontwerp benadrukt het pure en sportieve karakter van deze ultieme Hyper Naked, die slechts 189 kg weegt, 4 kg minder dan het huidige model en aanzienlijk minder dan zijn naaste concurrent in de 900 cc Naked-klasse.
Flexibele zitpositie: geschikt voor elke motorrijder
De zitpositie is ontworpen om plaats te bieden aan motorrijders met verschillende lichaamsbouw. De bestuurder kan een zitpositie instellen waardoor de motorfiets perfect passend aanvoelt zodra hij of zij erop stapt. Met name de vormen van onderdelen zoals de brandstoftank en het zadel zijn verfijnd door middel van herhaalde Kanno Hyoka (evaluatie van motorfietsprestaties op basis van de percepties en feedback van testrijders) om de rijder het gevoel te geven één te zijn met de machine.
6-assige IMU: R-Series Supersport-technologie voor ultieme prestaties
De nieuwe MT-09 is het eerste Yamaha Hyper Naked-model dat is uitgerust met een hightech 6-assige IMU, één van de meest geavanceerde intelligente elektronica in de branche. De 6-assige IMU op de nieuwe MT-09 is ontwikkeld op basis van het systeem dat sinds 2015 op de YZF-R1 wordt gebruikt, maar is 50% kleiner en 40% lichter dankzij een grondige herziening van de sensorlay-out.
Door voortdurend de versnelling te meten in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine beweegt over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw), kan de 6-assige IMU in real time gegevens verzenden naar de ECU die de elektronische hulpmiddelen aanstuurt. De toonaangevende verzameling hulpmiddelen voor de bestuurder omvat onder meer het zeer gevoelige Traction Control Systeem (TCS), het Slide Control Systeem (SCS), plus voor het voorwiel het LIFt Control systeem (LIF) en het Brake Control (BC) systeem.
Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: totale controle onder alle omstandigheden
Door het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen te monitoren, helpt de hellingshoekgevoelige TCS de aandrijfkracht op de achterband tijdens het accelereren te optimaliseren. SCS is ontwikkeld op basis van het systeem dat zo populair is gebleken bij YZF-R1-rijders. Dit systeem past het vermogen aan wanneer wordt voorspeld dat het achterwiel gaat slippen, zodat de motorrijder zich volledig kan concentreren op de weg. Ook LIF stelt op vergelijkbare wijze de motorrijder in staat om zich te concentreren op de weg voor hem. Het systeem past het motorvermogen aan om te voorkomen dat het voorwiel omhoog komt tijdens het wegrijden en accelereren. Het vierde elektronische rijhulpmiddel is de BC, die samenwerkt met de ABS om de remdruk voor en achter onafhankelijk te regelen en te moduleren. Dit helpt om te voorkomen dat het wiel blokkeert wanneer hard wordt geremd, zowel wanneer de motorfiets rechtop rijdt als wanneer deze overhelt in een bocht.
Drie TCS-modi: interventieniveaus voor elke rijder
Het TCS heeft drie wisselbare modi. Elke modus integreert drie van de hulpsystemen voor de rijder. Dat houdt in dat de interventieniveaus allemaal tegelijk worden gewijzigd in modi 1 en 2. modus 1 levert gematigde interventie, terwijl modus 2 sterke interventie biedt. Met modus M kan de bestuurder handmatig instellingen selecteren.
Door te voorkomen dat het wiel blokkeert of doorslipt helpen deze elektronische hulpmiddelen ervoor zorgen dat de motorrijder zich minder hoeft in te spannen. Zo kan de rijder zich beter concentreren op de weg en meer genieten van de rit.
3,5 inch full colour TFT-instrumentenpaneel: modern, duidelijk en nauwkeurig
Het nieuwe 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel heeft een kleurenscherm dat duidelijke en nauwkeurige informatie weergeeft. De lichtgewicht constructie en middelgrote lay-out is gekozen om naadloos te passen bij de nieuwe LED-koplampconstructie. Zo blijft het compacte en wendbare gevoel vanuit het perspectief van de rijder behouden.
De toerenteller met indicatiebalken verandert van kleur naarmate het toerental stijgt of daalt en het display bevat een klok, schakelindicator, water- en luchttemperatuur en meer. Het nieuwe display is gekoppeld aan de 6-assige IMU en motorrijders kunnen van scherm wisselen. Ze kunnen ook hun voorkeursmodus voor de elektronische hulpmiddelen selecteren via een schakelaar op het stuur.
LED-projectorverlichting: compact, krachtig en puur MT-ontwerp
Compact, krachtig en modern: het nieuwe koplampontwerp van de MT-09 is puur MT en past perfect bij de futuristische uitstraling en het speciale gevoel van deze nieuwe Hyper Naked.
De LED-koplampconstructie is voorzien van een enkele centrale bifunctionele projectorkoplamp met meerdere LED’s die een brede, gelijkmatige en krachtige lichtbundel met zachte randen produceren voor zowel dim- als grootlicht. Dubbele LED-contourverlichting geeft de MT-09 een gedurfd nieuw gezicht. De contourverlichting projecteert een kenmerkend Y-vormig logo om de motor de aanblik van een roofdier te geven, die duidelijk verwijst naar de toekomst van MT-design.
Het thema wordt aan de achterkant voortgezet, waar het lichtgewicht LED-achterlicht Y-vormige verlichting projecteert die het DNA van de volgende generatie MT onderstreept.
Quick Shift System: snel en soepel opschakelen met nieuwe terugschakelfunctie
Voor ultieme acceleratie krijgt de MT-09 een Quick Shift System (QSS), dat zorgt voor naadloos en zonder koppeling vol gas opschakelen en soepel terugschakelen. Samen met de A&S-koppeling transformeert dit elektronische hulpmiddel de rijervaring. Het stelt de rijder in staat om de hogere koppelniveaus te optimaliseren voor een opwindendere acceleratie, een stabieler chassis en meer controle bij het terugschakelen.
10-spaaks Spin Forged-wielen: Yamaha’s lichtste ooit
Deze door Yamaha ontwikkelde exclusieve smeedtechnologie, houdt in dat de gegoten velgen worden opgewarmd en met hoge snelheid worden rondgedraaid terwijl er via rollen op de velgen druk wordt uitgeoefend. Zo wordt hun dikte verminderd tot slechts 2 mm, terwijl ze hun immense sterkte behouden.
Elke gewichtsbesparing geeft een onmiddellijk prestatievoordeel en dit geldt met name als het gaat om het onafgeveerde gewicht, waar zelfs de kleinste reductie een beduidende bijdrage levert aan verbeterd weggedrag en de optimalisatie van stuur- en veersystemen. De nieuwe Spin Forged voor- en achterwielen zijn 700 gram lichter dan voorheen, waardoor het gyroscopische traagheidsmoment van de wielen is afgenomen. Bij het achterwiel bedraagt deze afname maar liefst 11%, wat een grote bijdrage levert aan het wendbare karakter van het nieuwe model.
Volledig verstelbare voorwielophanging: KYB®-systeem met premiumspecificaties
De nieuwe hoogwaardige lichtgewicht KYB®-voorvork van 41 mm zorgt voor een soepele vering en behoudt een hoge mate van buigweerstand, zelfs bij zeer harde remingrepen. De voorvork is volledig verstelbaar voor voorspanning, compressie- en rebound-demping. De voorvork werkt met herziene fabrieksinstellingen die passen bij het karakter van het compacte nieuwe, stijvere frame en de neiging tot overhellen verminderd.
Het ontwerp van de achterwielophanging is gewijzigd en de nieuwe verstelbare KYB®-achterschokdemper is aangepast aan het compleet nieuwe chassis, dat een aanzienlijk lager onafgeveerd gewicht heeft.
Voorrem met radiale hoofdcilinder: lineair vermogen, totale controle
Elk belangrijk onderdeel van de nieuwe MT-09 is in aanzienlijke mate herontworpen en verbeterd voor 2021. Om de hogere motorprestaties en het dynamischere karakter van het chassis te evenaren, is deze hightech Hyper Naked pas het tweede Yamaha-model dat met dit YZF-R1-type voorremsysteem uitgerust is.
Met een Nissin radiale hoofdcilinder waarin de zuiger in een richting beweegt die evenwijdig is aan de slag van de remhendel, geeft deze technologie van Supersport-klasse een meer lineaire toevoer van hydraulische druk naar de dubbele schijfremmen vooraan. Dit biedt uitstekende controle.
Technische kenmerken
- Nieuwe 889 cc inline driecilindermotor met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
- Meer vermogen bij alle toerentallen
- 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
- 4 pk meer maximaal vermogen
- Nieuw 2,3 kg lichter CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
- Lager rijklaargewicht van 189 kg – verlaging van 4 kg en de lichtste in de 900 cc Naked-klasse
- Kortere wielbasis voor dynamischer rijgedrag
- Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
- Pure en mooie nieuwe generatie MT-styling zonder afdekplaten
- Overal premiumkwaliteit, met frame-afwerking in Crystal Graphite
- Volledige LED-verlichting met Y-vormig merkpictogram voor en achter
- Nieuw Quick Shift System (QSS) met op- en terugschakelfuncties
- Verfijnde A&S-koppeling
- Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU
- Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIFt met drie interventiemodi
- ABS en Brake Control (BC) systeem
- Met D-MODE schakelbare rijmodi
- Nieuwe ultralichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks velgen
- Grotere 180/70-17 achterband met 120/70-17 voorband
- Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met herziene instellingen
- Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen
- Full colour 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
- Radiale hoofdcilinder van de voorrem, 298 mm dubbele remschijven voor
Kleuren, beschikbaarheid en prijs
De nieuwe MT-09 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.
Originele Yamaha-accessoires en MT-kleding
Yamaha biedt een breed scala aan originele accessoires die zijn ontworpen voor de nieuwe MT-09, waarmee elke eigenaar zijn eigen machine kan samenstellen. Het assortiment wordt voortdurend verder ontwikkeld en omvat zowel onderdelen die de prestaties, de bescherming en het comfort verbeteren als cosmetische componenten die het imago van de motorfiets versterken.
MyGarage-app
Voordat een klant zijn nieuwe MT-09 koopt, kan hij zijn ideale virtuele motor samenstellen met Yamaha’s MyGarage-app. Met de app kunnen gebruikers accessoires toevoegen en verwijderen en het eindresultaat vanuit elke hoek bekijken. Nadat de definitieve specificatie gekozen is, kan het pakket worden ge-e-maild naar de door de klant gekozen Yamaha-dealer, die de geselecteerde originele accessoires op de nieuwe MT-09 zal monteren.
Yamaha’s MT-kledinglijn biedt alles van textiel en leren jassen met CE-goedgekeurde bescherming tot vrijetijdskleding zoals T-shirts, zonnebrillen, petten en meer. Er worden regelmatig nieuwe producten aan de kledinglijn toegevoegd. Ga voor volledige informatie over originele accessoires en kleding naar www.yamaha-motor.nl
MyRide
Yamaha’s MyRide-app geeft elke MT-09-rijder de kans om meer uit elke rit te halen. De app is beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten, houdt elke rit bij en slaat deze op. Gebruikers kunnen aan elke rit foto’s toevoegen die ze kunnen delen op sociale media. Het is ook mogelijk om alle rijstatistieken te bekijken, waaronder de totale afstand, hoogte, topsnelheid, gemiddelde snelheid, acceleratie en hellingshoek, om te vergelijken met andere rijders.